مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20963 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا فكر گناه نيز خود نوعي گناه محسوب مي شوند ؟



به استناد روايات وفتاواي فقها ، فكر گناه منشأ بدبختيها ، هلاكتها وشقاوتها ست دراينزمينه احاديثي وارد شده كه عبارتند از :

1 ـ حضرت علي (ع) فرمود : مَنْ كَثُرَ فِكْرُهُ فِي المَعاصي دَعَتْهُ اليها 1: كسي كه درمورد گناهان زياد فكر كند ، گناهان اورا به سوي خود مي كشند.

2ـ ونيز فرمود: خوضُ الناس في شيءٍ مقدمة ْْ الكائنُ 2: فروتن وتفكر درمورد چيزي ، سرآغاز وجود وپيدايش آن چيز است .

3 ـ حضرت مسيح به پيروان خود فرمود : انَّ موسي' اَمَرَكُمْ اَنْ لا' تَزنوا وَأَنَا'امُرُكُمْاَنْلا' تُحَدِّثُوا اَنْفُسَكُمْ بِالزّنا فضلاً عَنْ اَنْ تزِنُوا فَاِنَّ مَنْ حَدَّثَ نَفْسَهُ بِالزّنا كان كَمَنْ اَوْ قَدَ فِي بيت مُزَوٌّقٍ فَاَفسَدَ التَّزاويقَ الدُّخانُ وَ اِنْ لَمْ يَحْتَرِقِ الْبَيْتُ 3

موسي بن عمران به شما دستور داد زنا نكنيد ، اما من به شما سفارش مي كنم فكر زنا هم نكنيد ، زيرا كسي كه به زنابينديشد مانند كسي است كه دراطاق زيبا ورنگ آميزي شده اي آتش روشن كند ، كه دراين صورت، هرچند ممكن است خانه درآتش نسوزد لكن دست كم دود آن راسياه وخراب مي كند



1)مهدوي كني ، محمد رضا ، نقطههاي آغاز دراخلاق عمليص 120به نقل ازفهرست موضوعيغرر ص 127

2) مهدوي كني ، محمد رضا ، نقطههاي آغاز دراخلاق عمليص 120به نقل ازفهرست موضوعيغرر ص 314

3) نقطه هاي آغاز دراخلاق عملي ص 120 به نقل ازبحارالانوار به چاپ بيروتج 14 / ص 331





















ملاي رومي بدين مناسبت مي گويد :

روي نفس مطمئنه درجسد زخم ناخنهاي فكرت مي كشد

فكرت بد ناخن پرزهر دان مي خراشد ازتعمق روي جان 4

حضرت امام (قدس سره) دراين باره مي فرمايند : اين خيال مرغي است بس پرواز كنكه درهرآني به شاخي خودرا مي آويزد واين موجب بسي ازبدبختيها ست وخيال يكي ازدستاويزهاي شيطان است كه انسان را به واسطه آن بيچاره كرده به شقاوت دعوت مي كند5

تعبيري كه درفتاواي فقها درمورد فكر گناه آمده اين است كه بايد از آن اجتناب كرد ولي حكم به حرمت داده نشده است كه اين ازباب گذشت وفضل الهي است . دراين مورد روايتي دراصول كافي نقل شده كه به اين شرح است :

عن اَحَدِهِما (عليهما السلام ) قال َ : اِنَّ الله تَباََرَكَ وَتعاََلي جَعَلَ لِآدَمَ فِي ذُرِّيَّتِهِمَنْ هَمَّ بِحَسَنَهٍْْ وَ لَمْ يعْمَلْهاََكُتِبَتْ لَهُ حَسَنَهٌ وَمَنْ هَمَّ بِحَسَنَه ٍْْ وَ عَمِلَهاََ كُتِبَتْلَهُ بِهاََ عَشْراً وَ مَن ْ هَمَّ بِسَيِئَه ٍْْ وَ لَمْ يَعْمَلهاََ لَمْ تُكْتَبْ عَلَيْهِ [ سَيِّئة] وَمَنْ هُمَّ بِهاََ وَعَمِلَهاََ كُتِبَتْ عَلَيْهِ سَيِّئَة

زرارهاز يكي از دو امام باقر ياصادق (عليهما السلام ) حديث كند كه فرمود : همانا خداي تبارك وتعالي براي آدم درفرزندانش مقرر ساخته كه هركه آهنگ كارنيكي كند وآن كار را نكند براي او يك حسنه نوشته شود وهركه آهنگ كارنيكي كند وبكند براي او ده حسنه نوشته شود وهركه آهنگ كاربدكند وآن رانكند براو نوشته نشود وهركه آهنگ آن كند وانجام دهد يك گناه براو نوشته شود 6

مفاد اين حديث به معناي مذموم وقبيح نبودن فكر گناه نيست بلكه فكر عمل قبيح، نيز قبيح است ولي مستوجب عذاب الهي نيست بلكه مشمول غفران وعفو رحمت الهي مي شود.

آيت الله مهدوي كني نيز دراين باره مي فرمايند : اسلام علاوه بر اينكه ازارتكاب گناه ومعصيتجلوگيري كرده حتي ازفكر وانديشه گناه نيز مردم رابرحذر داشته چرا كه انديشه گناه ، پاكي وصفاي قلب راازبين مي برد وانسان را به ارتكاب آن وا مي دارد . 7











ـــــــــــــــــــــــــــــ

4 )نقطه هايآغاز دراخلاق عملي ص 120

5 ) امام خميني ، روح الله ، شرح چهل حديث ، موسسه تنظيم ونشر آثار امام خميني ، چاپ 1376 ، ص 17

6) شيخ كليني ،اصول كافي ترجمه وشرح سيد هاشم رسولي محلاتي ، نشر فرهنگ اهل بيت ـ تهران ـ ج 4 ص 161

7) مهدوي كني ، محمد رضا ، نقطه هاي آغاز دراخلاق عمل . ص 120

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.